måndag 30 augusti 2010

Australienprovning i Gamla Stan


4 viner från Australien provades och 1 var klar favorit.

Glas 1 - En klassiker
Penfolds Rawson's Retreat Shiraz Cabernet (nr 6942), 75 SEK Just blandningen Shiraz/Cab är ju typiskt Australien. Denna framstod dock som ganska blek i detta sällskap.


Glas 2 - Känd producent
Peter Lehmann The Barossa Cabernet Sauvignon (nr 16477), 124 SEK gick relativt obemärkt förbi, jag tycker detta är ett väldigt prisvärt vin och det har fått mycket uppmärksamhet. Några röster kamma den hem och flera tog den som en Cabernet Sauvignon.

Glas 3 - Den mest publikfriande
Torbreck Woodcutter's Shiraz 2008 (nr 94201), 189 SEK en väldigt stor doft och smak. Rostade fat och mycket frukt, tanniner och alkohol. Denna kammade hel klart flers röster och jag kan tänka mig denna till grillat. Producenten är känd och har ett gäng viner på bolaget just nu.

Sista glaset - Glas 4
Jag ville ha med ett lite udda vin från Margret River, det blev
Cullen Mangan Merlot Petit Verdot Malbec 2007 (nr 94229), 229 SEK Helt Ekologisk och gjord på en udda druvblandning för det här landet: 37% malbec, 32% petit verdot och 31% merlot. Vinet var relativt komplext och egentligen inget vin man direkt blir hänförd av. Visst det är ett mycket välgjort vin från en av Margret Rivers mest kända producenter, man jag tror nog att deras andra viner nog erbjuder mer spänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar