måndag 8 november 2010

Restaurangakademiens Sommelierprov - Teori

Hej.
Efter några dagars intensivt pluggande så var det då dags för Restaurangakademins teoretiska Sommelierprov. (därför har det varit lite lugnt på bloggen här ett tag)
Många nervösa personer, spänningen olidlig. Nu var det upp till bevis från en hel höst med teorigenomgångar, otaliga provningar och en mycket trevlig grupp.

Jag vill verkligen rekommendera Restaurangakademiens Sommelierutbildning. Ska man gå hela så är den 2 terminer lång och man har ett kurstillfälle i veckan, heldag 09.00 - 17.00. Måndagar. Teoridelen är bara en av flera moment i denna examen.
Så gick startskottet och man fick se luntan med papper. Wow, 16 A4-sidor, nä nu...

Man hade bra nytta av rabbelkunskaper som de 13 tyska kvalitetsvindistrikten, Appelationerna i Södra Rhône, med (mycket) mera. Tiden försvann och man blev uppslukad av provet. Provtiden var 2 timmar och 30 minuter och man behövde hela den tiden, tro mig. En rejäl omgång helt enkelt.

Känslan nu efteråt är att det borde gått vägen. Det var inget lätt prov och jag är glad att jag pluggat intensivt på siståne. Sammantaget tyckte jag nog att provet var svårare än Munskänkarnas 2-betygsprov. Mer djuplodande på något vis. Så skönt att ha det överstökat.

Nu återstår
WSET Advanced Level 3 Certificate in Wine and Spirits.
Unit 1 Written Exam
Unit 2 Tasting Exam

samt

Restaurangakademiens praktiska prov
1. Mat och dryck i kombination
2. Praktisk blindprovning
3. Dekanteringsprov


Så jag laddar om för nästa prov och växlar språk till engelska. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar