onsdag 28 juli 2010

Marockanska lammburgare i pitabröd till lunch

Härlig hamburgare som smakar chili och spiskummin med grillad aubergine och tomat.

Jag hittade receptet, för 4 behövs:
600 g lammfärs, eller annan köttfärs
1 klyfta vitlök
0.5 st mild röd chili
2 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk socker
2 msk olivolja
flingsalt
svartpeppar från kvarn
4 st pitabröd
2 msk mjukt smör
1 knippe persilja
2 klyftor vitlök
200 g fetaost
1 st aubergine
1 st bifftomat
1 knippe ruccola

Detta kändes mycket orientaliskt och inspirerande och mycket gott. Jag skulle köra bil efter denna lunch så något vin kunde inte imundigas just där och då. MEN, om jag fick välja skulle jag med lätthet para ihop dessa burgare med ett rött vin från Libanon:
Chateau Ksara 2006 (nr 12501), 149 SEK

Libanon är en intressant vinnation. Faktiskt en av världens äldsta. Det finns en stark influens av Frankrike och man hittar druvsorter som cinsaut, carignan, cabernet sauvignon, syrah, mourvèdre och grenache tillsammans med vitvinsdruvorna sauvignon blanc, sémillon och chardonnay. Bekaa Valley är det mest kända distriktet och vill man prova något verkligen speciellt kan man testa Chateau Musar (nr 7463), 269 SEK som finns i standardsortimentet på SB. Påpekas bör dock att detta vin har stor årgångsvariation och det är inte alltid bra. Jag provade 2002:an nyligen och den var god - mogen med toner av läder och nypon. Kolla upp att året är bra innan ni köper är min starka rekommendation. Chateau Musar från Libanon räknas som ett Ikonvin!

1 kommentar:

  1. Jag kan intyga att biffarna är goda, och kommer definitivt att testa dem med ditt vintips, Per! Tack för det.

    SvaraRadera