söndag 17 oktober 2010

Provning av 4 viner från Europa


Ibland händer det att jag genomför så kallade "hemma-hos" -provningar. Dvs jag åker hem till en familj och kör en provning för dem på plats. Jag har då all utrustning med mig inkl viner. Detta var en sådan provning. Jag dukade upp för en fin liten grupp på 7 personer som skulle prova 4 viner från Europa. Jag valde omsorgsfullt och kom till slut fram till följande uppställning (som provades blint).

Glas 1 - Spanien
De flesta förknippar ju rent instinktivt spanska viner med Rioja. Därför kändes det angeläget att INTE välja ett Riojavin till denna provning. Dels för att Riojavinerna är relativt lätta att identifiera och framför allt att det blir ju så mycket roligare att prova någonting nytt.
Enate Varietales 2004 (nr 94077), 249 SEK från DO Somontano, gjord på Cabernet sauvignon, merlot, tempranillo och syrah.
Ungefär halvvägs mellan Navarra och Katalonien ligger DO Somontano, där vin odlas på höjder mellan 350 och 700 meter över havet på Pyrenéernas södra utlöpare. Genom området flyter floden Vero, som tillsammans med närheten till bergen ger ett något svalare klimat, även om sommartemperaturerna kan stiga till 40°C. Somontano var länge ett område vars viner - röda av moristel, vita av alcañón - mest var av lokal betydelse. På 1980-talet, när området fick DO-status, drogs nya vinmakare och druvsorter till regionen, som fick ett rejält lyft. I dag görs här modernt fruktiga, röda viner av tempranillo, garnacha, Cabernet sauvignon och pinot noir. Bland de vita märks fatjäst Chardonnay, fruktig viura och aromatisk gewürztraminer.

Glas 2 - Italien
Vad är väl mer klassiskt (ursäkta ordvitsen) än en Chianti Classico? Vi provade en riktig Skolbokschianti från en välkänd och välrenommerad producent:
Castello di Fonterutoli 2006 (nr 32130), 289 SEK innehållandes 90% Sangiovese och 10% Cabernet sauvignon. Inom gränsen för att bibehålla DOCG-status. Detta vin tyckte jag absolut presterade i denna provning och man får rikrigt mycket för pengarna i denna årgång. Vinner definitivt på att ligga 5-10 år men är tillgänglig redan nu. Välintegrerade fat.

Glas 3 - Portugal
Detta vin kammade hem majotiteten av rösterna på favoritvin i denna flight. Jag är övertygad om att det var den tydligt fruktdrivna stilen och lättillgängligheten som vann publikens gunst.
Vinhas da Ciderma Reserva 2004 (nr 94130), 279 SEK, gjord på de klassiska portvinsdruvorna 60% touriga nacional, 30% touriga franca och 10% sousão. Portugal tycker jag känns bortglömt. I sverige har vi alldeles för få viner på hyllorna för att vinlandet ska vinna tydlig terräng här. Det finns så mycket mer än Periqita och Vila Santa att upptäcka och det var vitsen med detta vin.

Glas 4 - Frankrike
Bordeaux är alltid Bordeaux. En yngling från S:t Emillion fick visa upp sig och gjorde detta med besked:
Château Larmande 2007 (nr 96791), 341 SEK briljerade, men tog bara hem 1 ynka favoritröst. Druvsorter: 65% Merlot, 30% Cabernet Franc och 5% Cabernet Sauvignon. Egendomen Chateau Larmande är 25 Ha. Vinet lagras 18 månader på fat, varav 60% ny ek och resterande 1 år gamla. Druvorna skördas för hand. År 2007 är ju purungt, kan bara tänka mig vad som kommer att hända om 5-10 år med denna. Den stora andelen nya fat märktes verkligen i doft och smak och det är väl bland annat det man får betala för. Det här kan man springa och köpa ett par flaskor av och lägga undan. Priset tycker jag känns fullt rimligt. Fram med Coeur de filet provencale och himmelriket borde vara nära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar